telagabiru...
Semalam, Telaga Biru sekali lagi mengadakan program dwi-tahunan kami iaitu 'stock check.' Saya percaya kebanyakan dari kita yang bekerja di sektor pembuatan pernah terlibat dalam stock check di syarikat masing-masing. Di Telaga Biru, semua staf akan dilibatkan dalam program ini. Justeru, semua kerja-kerja harian kami perlu ditangguhkan buat sementara waktu.
.
Kami perlu berada di pejabat setengah jam lebih awal daripada biasa iaitu pada jam 8.30 pagi. Sebagaimana biasa, breakfast akan disediakan dan semua staf dibenarkan untuk memakai pakaian yang bersesuaian untuk program tersebut seperti t-shirt dan jeans, dockers atau khakis manakala cik kak-cik kak pula mestilah berpakaian sesuai, labuh dan menutup aurat.
.
Untuk melakukan kerja ini, kami akan dipasang-pasangkan, lelaki dengan lelaki dan perempuan dengan perempuan. Kami diberikan zon kiraan dan perlu exchange zon dengan pasangan lain pada waktu petangnya pula untuk memastikan check and blance. Setelah itu, pihak account department akan melakukan perbandingan bagi melihat perbezaan kiraan staf dengan apa yang terdapat dalam record mereka. Sekiranya wujud perbezaan maka staf yang terlibat perlulah sekali lagi melakukan kiraan lain pada keesokan paginya.
.
Kesimpulan dari program ini, walaupun masing-masing kelihatan penat, kami tetap gembira kerana selain dari program yang dijalankan secara santai, kami dapat mengenali staf-staf baru dengan lebih rapat lagi kerana pada kebiasaannya, staf yang lebih senior akan dipasangkan dengan staf baru. Ini secara tidak langsung dapat marapatkan ukhwah kami di kalangan staf Telaga Biru. Selain itu, kami dapat merasai betapa letih dan sukarnya pekerja-pekerja stor (seramai 9 orang terdiri daripada ketua- En Khazim, Taufik, Budi, Ridzuan Sheikh, Saifuddin, Zulfikar, Syamil, Amin dan Zuhdi) melaksanakan tugas mereka setiap hari. Jadi kepada sahabat-sahabat di stor sekalian, JASAMU AKAN SENTIASA KAMI KENANG!!!
.
Dari kanan (duduk): En Khazim (Head of Department), Budi, Saifuddin (Din), Zulfekar (Zul) & Zuhdi.
Dari kanan (berdiri): Ridzuan (Sheikh), Shahrul (praktikal student - acc. department), Amin & Syamil
Tiada dalam gambar: Taufik

1 Response
  1. Anonymous Says:

    Today there is still plenty of activity in all the area
    mines. If you have lower defence you can survive as well, but it won't be as easy. Once the timeframe reaches 0 to X minutes, the star is about to land.

    Here is my web blog - mining