telagabiru...
Oleh: Dr Hishamuddin Alham
.
Assalamualaikum wrt
.
Kekadang kesian tengok isteri - terutama yang menjadi suri rumah. Bila orang tanya - isteri awak bekerja ke..."isteri saya tak kerja! Dia suri rumah". Padahal isteri yang suri rumah nilah yang bekerja full-time... .non-stop. Di rumah saya - saya telah letak KPI (Key Performance Index) - 2 kali basuh baju (9 kg) sehari .... biasanya 4 kali basuh. Bayangkan berapa kilometer beliau berjalan sehari untuk memastikan baju kering semuanya.
.
Tak kesiankah para suami melihat akan keadaan ini. Maka tidak hairanlah jika Rasulullah saw ada bersabda -
.
"Sebaik-baik kamu adalah orang yang baik pada isterinya... "
.
Bagaimana nak baik pada isteri:
i) Bila berada di tempat kerja - rajin-rajinlah telefon isteri - tanya sibuk ke? tengah buat apa tu... sejuuuk hati isteri. Tak sabo dia tunggu suami balik.
.
ii) Bila balik isteri tak masak - jangan marah. Bawa mereka keluar atau singsing lengan baju dan terus ke dapur untuk memasak. Jangan merungut
.
iii) Beri galakan jika isteri hendak menyumbang pada masyarakat. Saya amat bahagia bila isteri saya diminta untuk bawa usrah suri rumah. Malam-malam dah tanya macamana nak guna multimedia bagi usrahnya. Rupa-rupanya tak habis tekan pun komputer masa usrah - banyak betul sumbangan idea dari yang lain.Balik dari usrah sibuk cerita apa yang berlaku dalam usrah tadi .... kan seronok suasana begini. Barulah wujud suasana dakwah di dalam rumah. Anak-anak pun pasang telinga aje dengar emak dan ayah bersembang sakan.
.
iv) Rajin-rajin menjadi pendengar yang baik. Isteri ni sangat seronok jika dapat bersembang sakan dengan suami. Banyak bebeno yang hendak diceritakannya. Gunalah teknik "active listening" .
.
v) Sesekali - bawa isteri bersenam atau bersiar di padang - terutama hari Ahad
.
Dan banyak lagi yang boleh dilakukan. Jika isteri bahagia, rumahtangga tenteram dan anak-anak mudah dikawal. Anak-anak akan seronok berada di rumah dan masalah gejala sosial mudah dibendung.

---------------
Faruq: Bahagia tengok ibu bahagia!
0 Responses