telagabiru...
Oleh: Edi Shazril Bin Sahidan <shazris@proton.com>
.
Seorang fasilitator memberi arahan,
.
"Semua peserta di minta buat bulatan... baik, ditangan ana ada 20 biji gula-gula bersamaan dengan jumlah antum semua.. antum akan dapat sorang satu.. gula-gula ni, ana letakkan kedalam plastik.. and then ana masukkan dalam kotak tisu nih... kotak ni pulak ana letakkan di atas kerusi plastik ni... baik, di tangan kanan ana pula ada satu wisel... yang mana bila saja ana tiup wisel nie... ana nak setiap daripada antum memiliki sorang sebijik gula-gula.. jangan risau.. gula-gula ni cukup untuk semua" ketua fasilitator memberikan arahan kepada para peserta. ok bersedia?"
.
-BERSEDIA!!!.. Jerit peserta kegairahan..
.
Prittttt!!! wisel dibunyikan...
.
maka berkerumun peserta berlari mendapatkan gula-gula... ada yang meniarap... ada yang memanjat... tolak menolak... tak ubah seperti semut gila terjumpa gula...
.
Prittttt!!! dengungan wisel sekali lagi bergema... para peserta yang berada didalam keadaan tak terurus kembali ke dalam bulatan... ada yang terhencut-hencut,... ada yang mengaduh kesakitan... yang yang melonjak kegirangan kerana mendapat lebih daripada sebiji gula-gula.. ada yang bersedih kerana tidak dapat gula-gula...
.
keadaan dewan terbuka itu sedikit kelam-kabut... kotak dan plastik yang diletakkan gula-gula berkecai... dan bertaburan di sana-sini... kerusi yang digunakan untuk meletakkan kotak gula2 tersebut patah kaki kerusinya...
.
Baik... semua dapat gula-gula?
.
-Dapat!!! jerit peserta yang berjaya memiliki gula-gula...
-Takk!!! jerit peserta yang gagal memiliki gula-gula..
.
Aik? macam mana boleh tak dapat?? sedangkan gula-gula ni cukup untuk setiap peserta?... ni mesti ada yang tak ikut arahan... ambil lebih daripada satu nih... cepat pulangkan!! bebel ketua fasilitator
.
Baik... ana nak tanya.. apa arahan ana mula-mula tadi?
.
-Ambil gula-gula! ...jerit peserta kegirangan...
.
OOoo... baik.. nak tanya... ada tak ana suruh antum berebut-rebut macam budak kecik?
.
-errr.. takk... jawab peserta dalam keadaan serba salah
Kan ana dah kata.. bila ana tiup wisel.. setiap orang mesti memiliki gula-gula... tak boleh ker kalau lantik ketua di antara antum kemudian beri sorang satu... atau.. antum semua beratur.. then ambil mengikut giliran?? tak boleh kerrr??.. suara ketua fasilitator sedikit meninggi..
.
peserta semua diam sambil menundukkan kepala..
.
nih tengok nih... plastik hancur... kotak hancur... kaki kerusi nak patah... hish!!! ada ana suruh antum buat semua nih??? ha??
.
semua perserta terdiam.. sedikit tanda kesal di wajah.. -takk
.
ana nak tanya... berapa harga gula-gula sebijik haa??
.
-10 sen..
.
baik berapa harga kerusi? kotak dan plastik nih?... lebih dari 10 sen atau kurang dari 10 sen?
.
-Lebih..
.
dah tu?? antum semua rosakkan benda-benda ni yang bernilai kerana gula-gula 10 sen nih??
.
peserta semua terdiam...
.
inilah realiti hidup antum!.. antum sanggup rosakkan perkara-perkara yang berharga dalam hidup antum semata-mata keseronokkan yang tak bernilai!.. cuba antum semua bayangkan.. gula-gula ni adalah kenikmatan sementara di dunia nih... plastik yang menjadi karung membungkus gula-gula ni pulak.. adalah amalan antum di dunia..... kotak ni pulak... agama antum.. dan kerusi ni pulak adalah ganjaran syurga yang menanti antum... tengok apa dah jadi??
.
para peserta memandang sayu kearah kotak dan plastik yang hancur... kerusi yang telah patah kakinya.. dalam keadaan tunggang langgang...
.
kerana kenikmatan di dunia sementara... antum telah hancurkan amalan soleh... antum menghancurkan agama... dan kerana keseronokkan juga antum hancurkan ganjaran syurga yang menanti antum... suara fasilitator agak meninggi..
.
peserta tertunduk sayu... air mata mula mengalir dipipi...
.
tuh, tengok sahabat-sahabat antum.. bukan setakat tak dapat gula-gula... siap kena pijak.. ada yang sampai lemas kena tindan... apa jenis manusia antum semua ni hah? kerana gula-gula sebijik sanggup cederakan sahabat baik sendiri..
.
air mata semakin deras mengalir di pipi..
.
ketua fasilitator menganggkat cebisan kotak yang digunakan untuk meletakkan gula-gula tadi..
.
Nih tengok... baca! apa yang tertulis..?? ketua fasilitator menunjukkan cebisan kotak
yang tertulis "BAHAYA, GULA-GULA INI BERACUN"
.
Ha! kalau yang antum rebutkan tu gula-gula biasa xper lah... ni gula-gula beracun! his.. apa nak jadi dengan atum semua nih... ok dah.. sapa yang tak dapat tadi... pembantu fasi.. tolong bagi kat mereka yang tak dapat tuh.. sorang satu...
.
ok baik... sekarang.. ana nak antum pilih pasangan masing-masing...
.
-dah.. jawab peserta sambil memilih pasangan masing-masing
.
ok baik.., sekarang ana nak.. antum buka pembalut gula-gula tuh... and then.. sambil merenung mata pasangan masing-masing... suapkan gula-gula tu kepada pasangan masing-masing.. sambil ucap... "ana uhibbuka jaidd jiddan"
.
maka sekali lagi tewan tu menjadi gamat dengan hilai tawa peserta.. sambil menyuapkan gula-gula kepada pasangan masing-masing...
.
"Ok dah suap?"
.
-"Dah..." jawab peserta kegirangan
.
Baik.. antum lupa ka?? kan ana dah tunjuk kotak tadi ada tulisan BAHAYA, GULA-GULA INI BERACUN, yang pi suap kawan jugak tu pasai apa?
.
-er.. dah ustaz suruh?
.
aik? kalau ana suruh suap racun kat kawan pon ikut jugak? antum xleh nak pikir ker.. yang mana boleh ikut, yang mana xpatut ikut?
.
hum... kedengaran para peserta mengeluh.. kerana tersilap langkah..
.
-"isk.. yang anta suap kat ana sapa suruh? ana makan la.."
-"yang anta pi makan tu sapa suruh.."
-" dah anta suap.."
.
dah.. dah... xpayah nak salahkan sapa-sapa... baiklah... peluk rakan di hadapan atum dan ucapkan "jazakallah"
.
maka berpelukkan para peserta bersama pasangan masing-masing...
.
dah peluk...? soal ketua fasilitator
.
-dah. jawab peserta dengan ringkas.
.
aih?... antum semua nih masih tak sedar lagi gamaknya... kan sahabat anta tadi suap gula-gula beracun? sahabat anta tuh nak bunuh anta.. anta boleh ucapkan terima kasih... siap peluk lagi? Soal ketua fasilitator
.
-alamak! terkena lagi... isk.. keluh peserta..
.
"ni lah realiti antum sebagai manusia di bumi Allah nih.. walaupun kekadang sahabat yang tak boleh pakai... ajak anta buat maksiat.. ajak ke jalan kemungkaran... anta tak reti nak tolak.. atau mempunyai satu pendirian.. tu yang ramai yang terjebak.. dah tu kekadang.. menghargai kawan yang merosakkan anda tuh lebih dari mak ayah sendiri.. dah tau.. dia rosakkan akhlak antum dengan mengajak antum buat bende tak senonoh... tapi, antum masih anggap dia kawan sejati.. kononnya yang paling memahami lah.. sporting la.. understanding lah... isk isk isk... dah la duduk lah..."
.
-"err... para peserta masih berdiri"
.
-"tak pe lah..
.
lah... ana kata duduk.. duduk la.."
.
-"tak per lah ustaz... kami nak berdiri jerk.."
.
"pulak dah... suruh duduk xmau.. ikut antum lah.. kalau nak berdiri.. ok.. kita teruskan dengan LDK 2, yang nak duduk.. sila duduk.. tak mau duduk... jangan duduk.."
.
3 orang peserta duduk di atas kerusi yang di sediakan manakala yang selebihnya.. berdiri...
.
"erm.. yang duduk tu sure ke ana suruh duduk..?" soal ketua fasilitator
.
"-er... terus bingkas 3 orang peserta tadi berdiri"
.
"aik? ana tanya jerk.. yang berdiri sapa suruh?"
.
-"tak perlah.. kami berdiri macam kawan-kawan yang lain lah.."
.
"oh pulak.. ikut antumlah... ni lah masalah.. baru kena 2-3 kali dah berputus asa... takut nak terima cabaran.. baru ujian datang 2-3 kali dah give up... baru dua 3 kali Allah uji... dah putus asa dengan Allah.. dah mula mempersoalkan Qada' dan Qadar..."
.
-"alamak.. kena lagi..." para peserta mengeluh kerana salah memilih...
.
ketua fasilitator.. tersenyum dengan telatah para peserta.. dan meminta para peserta duduk bagi meneruskan acara seterusnya..
.
-Tamat-
.
Modul Semut Gila ini sesuai untuk digunakan semasa sesi Ice Breaking.. Qias untuk kotak, plastik dan kerusi boleh di ubah sekiranya ia digunakan untuk pelajar sekolah seperti berikut.
.
Kotak: Harapan Pelajar
Plastik=Hati Mak Ayah
Kerusi= Masa depan Pelajar
Gula-Gula= keseronokkan bermain sehingga mengabaikan pelajaran
.
sekiranya ada sahabat-sahabat dsantai nak menggunakan modul ni untuk program sahabat-sahabat dsantai... gune lah.. tak faham.. leh tanya... boleh bantu ana cuba bantu, InsyAllah..
.
Perhatian:
.
1. Asingkan peserta muslimin dan muslimah.
2. Jangan buat di tempat yang sempit.
3. pastikan ada fasilitator yang mencukupi untuk menolong... takut ada peserta lemas, tersepit
.
Selamat Mencuba!
| edit post
Reactions: 
13 Responses
  1. Boleh 'berebut' bila bahan yang direbut terlampau banyak. Iaitulah ganjaran pahala yang tersimpan di akhirat. Yang ini ramai orang segan nak rebut.



  2. TheCounsellor Says:

    HRM..SGT BERNAS MODUL USTAZ 2..ANA SUKA,,HEHE


  3. Hamba pernah gunakan modul ni, dan hasilnya... Alhamdulillah...bukan sahaja membuka mata peserta, tapi jua unt diri sendiri... Terima kasih banyak buat pelopornya dan perkongsian modul ni. :)


  4. salam..saya tengah cari modul, terima kasih atas perkongsian..tak sabar nak gunakan modul nieh..


  5. Author Says:

    Assalamualaikum.

    Terima kasih kerana sudi berkongsi modul ana dengan sahabat2. terdapat beberapa lagi modul yang ana kongsikan dalam blog ana. silalah guna untuk menafaat semua.

    terima kasih
    dakwah santai

    http://www.dsantai.blogspot.com


  6. Anonymous Says:

    syukran jazilan..sangat bagus perkongsian ilmu ini...moga ia berterusan menjadi jambatan pahala..


  7. NSMY Says:

    assalamualaikum,
    saya sedang mencari modul ice breaking yang berkesan daripada ice breaking sebelum ini untuk motivasi pelajar. sebaik sahaja terbaca modul ni, Ya Allah, airmata saya menitis... terima kasih atas perkongsian dan ingin sy gunakan dalam program motivasi pelajar2 saya.


  8. Anonymous Says:

    alhamdulillah... padad dengan manfaat untuk para peserta... terima kasih


  9. zakry Says:

    saya ingin mencuba modul ustaz ini yang banyak mesej positif untuk pelajar.terima kasih atas persongsian ilmu ini


  10. Assalammualaikum, sepanjang program yg sy lakukan, konsep modul ni sama tapi penyampaian sangat menarik.. terima kasih atas perkongsian :)


  11. mc.pie Says:

    salam...ana tengah cari modul untuk PRS, lega dapat yang ni.tak sabar nak buat,izinkan ana kongsi ye ustaz,syukran jaziiiilan...


  12. modul yg sngt hebat,,jazakaallah ats perkongsiannya,, :)