telagabiru...

Tajuk Buku :
Nota Jutawan Nota Motivasi
Pengarang :
Dr. Irfan Khairi
Terbitan :
Telaga Biru Sdn. Bhd.
Harga :
RM 39.90 (Semenanjung) / RM 41.90 (Sabah & Sarawak)

Agama Islam ialah agama yang cukup lengkap yang menggalakkan umatnya supaya beramal, berusaha dan bekerja untuk menyara hidup sama ada untuk kepentingan dunia mahupun akhirat. Surah al-Qasas ayat 77 ada menyebut yang bermaksud;

“Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu ) daripada dunia.”

Ayat di atas secara jelas memberitahu kita betapa Islam sangat sayangkan umatnya yang berusaha mengumpul harta di dunia demi mendapat keberkatan di akhirat.

Namun begitu, ramai antara kita kurang menyedari hakikat ini dan beranggapan bahawa kekayaan hanya akan menyebabkan seseorang itu lupa akan tanggungjawabnya terhadap agama. Namun begitu, tanggapan sedemikian tidak selalunya benar kerana kemiskinan juga mungkin akan menyebabkan manusia malas berusaha dan menyalahkan takdir di atas kesusahan yang menimpa mereka.

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

“Hampir kemiskinan itu membawa kekufuran…”

Malah Baginda juga pernah berdoa yang bermaksud,

“Ya Allah, aku berlindung denganmu daripada kekufuran, kefakiran dan azab kubur…”

Apa yang penting, umat Islam seharusnya menjauhi sifat tamak, dengki dan lupa diri apabila mengecapi kekayaan kelak.

Untuk menjadi insan yang berharta, kita perlu mengenal pasti setiap langkah yang bakal diambil bagi mencapai cita-cita tersebut. Bermula dengan keinginan yang tinggi untuk menjadi kaya, ia seharusnya disusuli dengan rangka perancangan yang jelas supaya kita dapat mengurangkan risiko melakukan kesilapan besar dan terus fokus dalam melaksanakan pelan tersebut.

Namun begitu, segala usaha yang dibuat hanya dapat dikekalkan sekiranya motivasi untuk menjadi kaya turut dapat dikekalkan. Ia adalah momentum yang perlu sentiasa wujud dalam diri kita. Ibarat kereta tanpa enjin, kejayaan tidak mungkin dapat dicapai tanpa aspirasi dan motivasi diri yang tinggi.

Seterusnya, setiap langkah yang diambil haruslah relevan dengan cita-cita yang mahu digapai. Untuk menjadi kaya, antaranya kita perlulah mempunyai matlamat yang realistik, menguasai ilmu yang berkaitan, bersedia menghadapi cabaran yang bakal dihadapi dari segenap sudut, berfikiran positif, tidak malas, menguasai lapangan komunikasi dan pengucapan awam (public speaking) dengan baik serta menambah rangkaian kenalan (network).

Setiap perkara yang dinyatakan di atas sangat signifikan kepada mereka yang bercita-cita untuk bergelar seorang jutawan. Sebagai contoh, kemahiran berkomunikasi secara berkesan membolehkan kita menonjolkan kebolehan serta kemampuan kepada mereka yang berminat untuk berurusan dengan kita selain dapat mengelakkan salah faham.

Meramaikan kenalan pula secara tidak langsung dapat memperlicinkan usaha yang kita lakukan kerana menurut kajian, 85% daripada kejayaan dalam perniagaan (contohnya) adalah hasil daripada pertolongan orang di sekeliling kita. Ia menggambarkan betapa pentingnya meramaikan kenalan dalam urusan perniagaan.

Seterusnya, untuk berjaya seseorang itu perlulah mempunyai fikiran yang berorientasikan perniagaan (business minded). Setiap perkara yang dilakukan haruslah berbaloi dengan kos, masa serta usaha yang telah dikorbankan. Namun begitu, sebagai seorang Muslim, urusan tersebut tidak seharusnya dilakukan sehingga tesasar dari batasan agama yang sebenar.

Antaranya, Islam mengharamkan umatnya terlibat dalam riba’, rasuah, monopoli dan lain-lain. Namun begitu, Islam menggalakkan kita untuk mencontohi sikap serta usaha yang telah dilakukan oleh mereka yang sudah berjaya. Ini kerana, kejayaan orang lain sebenarnya adalah perentas jalan kepada mereka yang baru berjinak-jinak dalam meniti kejayaan. Idea asas kejayaan mereka bolehlah diadaptasikan dalam perancangan kita.

Melihat kepada kepentingan menjadi kaya untuk menaikkan imej serta memajukan umat Islam secara keseluruhannya, Telaga Biru Sdn. Bhd. telah mengambil inisiatif untuk menerbitkan buku hasil tulisan jutawan muda negara, Dr. Irfan Khairi yang bertajuk “Nota Jutawan Nota Motivasi”.

Kekuatan utama buku ini terletak pada penulis buku ini sendiri iaitu Dr. Irfan Khari, seorang pakar yang sangat terkenal dalam dunia Internet. Beliau mempunyai peminat yang sangat ramai, terbukti melalui kehadiran peserta yang begitu ramai dalam setiap kursus yang dianjurkan beliau.

Buku ini secara khusus mensasarkan kepada mereka yang cenderung untuk meningkatkan taraf hidup pada usia yang masih hijau. Ia menggalak serta memberi panduan kepada anak muda untuk belajar berdikari dan berdiri di atas kaki sendiri.

Ia sesuai dijadikan modul untuk bengkel keusahawanan serta boleh dijadikan cenderahati kepada para pelajar mahupun anak-anak.

- Biodata Irfan Khairi.

Nama sebenar beliau ialah Noor Irfan Khairi Noor Azmi. Dilahirkan pada 17 Disember 1976. Setelah tamat pendidikan IPT di UK, beliau berkhidmat dengan Netmedia (UK) Ltd. Birmingham sebagai pereka sistem multimedia dan perunding Internet. Beliau memulakan perniagaan sambilan di Internet pada 1999. Selepas setahun beliau menumpukan bekerja sepenuh masa dari rumah dengan hanya menggunakan laptop dan Internet. Dalam masa 3 tahun beliau memperolehi untung bersih RM1 juta daripada modal awal RM 500 ketika berusia 25 tahun. Beliau menulis buku “Rahsia Internet.com: Rahsia Jutawan-Jutawan Internet Terbongkar” atau “Secrets of Internet Millionaires Revealed” buku pertama Malaysia dilancarkan di Oxford, UK. Pada 2006 beliau menerima anugerah Young Innovation Award daripada Oxford Association of Management, UK. Di samping menjadi kolumnis beberapa majalah tempatan, mengendalikan seminar dan ceramah beliau juga sering muncul di TV dan radio
8 Responses
  1. salam kenal pak ^^!
    kalau mau cari hotel murah di Bali, silahkan menghubungi kami di 0361 7982865.


  2. Anonymous Says:

    [url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]autocad 2002 free download, [url=http://firgonbares.net/]Version Retail Price[/url]
    [url=http://firgonbares.net/][/url] adobe software reseller qxp quarkxpress free download reader
    Suite 4 [url=http://firgonbares.net/]software for retail shop[/url] office 2000 "software
    [url=http://firgonbares.net/]kaon software price comparison[/url] how to price software
    [url=http://firgonbares.net/]adobe acrobat pro 9 training[/url] microsoft softwares
    free price list software [url=http://firgonbares.net/]free downloadable software[/b]


  3. Anonymous Says:

    [url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]yahoo booting adobe photoshop cs3, [url=http://sunkomutors.net/]zip software downloads[/url]
    [url=http://sunkomutors.net/][/url] pro cheap software to buy academic software
    quarkxpress software [url=http://sunkomutors.net/]discount software for sale[/url] adobe software student
    [url=http://sunkomutors.net/]software reseller opportunities[/url] online office software
    [url=http://sunkomutors.net/]coreldraw 12 graphics suite downloads[/url] discount software for you review
    sell your software [url=http://sunkomutors.net/]windows xp pro[/b]


  4. Anonymous Says:

    [url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]instinct software store, [url=http://murudobaros.net/]i buy photoshop[/url]
    [url=http://murudobaros.net/]of software purchases[/url] discount software windows xp adobe presentation software
    face shop software [url=http://murudobaros.net/]autocad mep 2009 sheet set list problems[/url] discount on software for
    [url=http://murudobaros.net/]cheapest internet security software[/url] buy copied software
    [url=http://murudobaros.net/]autocad architecture 2009 serial number group id[/url] office enterprise 2007 win32 english direct dvd
    pirated software shop [url=http://murudobaros.net/]in store software[/b]


  5. Anonymous Says:

    [url=http://vonmertoes.net/][img]http://bariossetos.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]software office originale, [url=http://bariossetos.net/]cheap price for microsoft office[/url]
    [url=http://bariossetos.net/][/url] buy software packages software resellers in the
    adobe photoshop cs4 serial [url=http://hopresovees.net/]face shop software[/url] software biz reseller
    [url=http://bariossetos.net/]buy my software[/url] student discount softwares
    [url=http://bariossetos.net/]adult educational software[/url] shop building software
    discount software microsoft [url=http://vonmertoes.net/]coreldraw 11 user guide[/b]


  6. Anonymous Says:

    ebook pheasants http://audiobooksplanet.co.uk/P-Dybjer/m95269/ catherine coulter edge ebook pdf htm [url=http://audiobooksplanet.co.uk/Me-Of-Little-Faith/p22771/]where to twilight free ebook download[/url] freedownload interior decoration ebook


  7. Anonymous Says:

    best professional credit repair software http://buyoem.co.uk/de/product-16399/Popcorn-1-0-Mac opensource tv tuner software [url=http://buyoem.co.uk/de/product-36926/XLineSoft-PHPRunner-6-0]bills printing software freeware[/url] talking stopwatch software
    [url=http://buyoem.co.uk/product-23743/Adobe-Contribute-CS4-Mac]Adobe Contribute CS4 [Mac] - Software Store[/url] seven network software
    [url=http://buyoem.co.uk/fr/product-20041/iFinance-2-Mac][img]http://buyoem.co.uk/image/4.gif[/img][/url]


  8. Anonymous Says:

    You really make it appear really easy along with your presentation however I in finding this matter to be actually something which I think
    I'd never understand. It kind of feels too complicated and extremely broad for me. I'm looking ahead to your next submit, I will try to
    get the hold of it!

    Here is my homepage - acoustic guitar chord