telagabiru...
Sebagaimana yang kita ketahui, mana-mana MLM di Malaysia akan menyediakan satu keistimewaan umum yang disebut overriding dalam program mereka. Di dalam blognya, Ustaz Zaharuddin (Penasihat Syariah Stormreaders Network) menyatakan:

In traditional sales environments, an override is a commission paid to managers on sales made by their subordinates, usually calculated as a percentage of the gross sales commissions earned by the salesperson.

Maksud: Dalam persekitaran jualan tradisional, override bermaksud komisyen yang diperolehi oleh pengurus menerusi jualan yang dibuat oleh orang bawahannya, selalunya dikira dalam bentuk peratusan daripada keseluruhan jualan kasar yang diperolehi oleh orang bawahan tersebut.

Mengenai MLM, Ustaz Zaharuddin menambah:

Similarly, in multi-level marketing, agents receive a commission on sales made by their downline (recruited agents).

Maksudnya: Dalam MLM, seseorang agen (dalam Stormreaders Network, ajen turut dikenali sebagai pengedar) menerima komisyen atas jualan yang diusahakan oleh downlinenya (yang juga merupakan pengedar)
Sumber: http://www.zaharuddin.net/content/view/752/95/

Apa yang dinyatakan di atas merupakan maksud umum overriding. Namun begitu, sembang-sembang saya dengan Abg Nasran (penerbit rancangan Tanyalah Ustaz) mengenai program Stormreaders has taken the defenition of overriding away to the next level. Memang menarik!

Menurut Abg Nasran, Stormreaders menerusi produknya iaitu buku keagamaan dan motivasi telah memungkinkan sesiapa yang menyertainya berupaya memperoleh manafaat di akhirat nanti, insyaAllah (overriding akhirat). Bagaimana pula tu?

Alasannya unik dan mudah sahaja. Menurut Abg Nasran, cuba bayangkan sekiranya kita berjaya menjual buku-buku tersebut (dalam Stormreaders, pengedar akan disewakan sebuah kedai maya yang mana produk jualannya ialah buku) kepada orang lain. Orang tersebut kemudiannya membaca dan mengamalkan apa yang terdapat dalam buku tersebut. Bukankah kita akan menerima ganjarannya selama mana orang tersebut mengamalkan amalan-amalan baik tersebut. Bagaimana pula sekiranya dia mengajar apa yang dibacanya kepada orang lain? Itu baru 1 perkara.

Ke-2; pembeli tersebut kemudiannya akan menjadi dowline kita, yang seterusnya akan mencari downlinenya sendiri, dan downline tersebut akan terus berkembang dengan pesatnya. Katakanlah 50% peratus daripada mereka ini membaca buku-buku tersebut, seterusnya mengamalkan dan mengajar apa yang dibaca kepada orang lain. Bukankah overriding yang bakal kita terima, di DUNIA dan AKHIRAT juga akan bertambah-tambah?

Dalam erti kata lain, program Stormreaders bukan sahaja menyediakan keistimewaan bonus-bonus yang pelbagai serta overriding biasa, ia malah turut menyediakan ganjaran yang sangat besar di akhirat nanti, atau apa yang Abg Nasran perkenalkan kepada saya sebagai "Overriding Akhirat..." Takke menarik tuh?

So, bak kata Prof Izzi, Renung-Renungkan, dan Selamat Beramal!!!

That said, syukran Abg Nasran atas ilmu yang dikongsikan...
0 Responses