telagabiru...

Tajuk Buku :
Tautan Hati
Pengarang :
Fatimah Syarha Mohd. Noordin
Harga :
RM 29.90 (Semenanjung);
RM 39.90 (Sabah & Sarawak)

Asiah Yusra, namanya seindah peribadinya. Dirinya begitu istimewa terutama di kalangan rakan-rakannya yang begitu memerlukan madu dakwah untuk disajikan sebagai manisan kehidupan mereka.

Pelbagai langkah dakwah yang diatur pada awalnya sentiasa dilanggar badai yang sengaja dihembus iblis sebagai penghalang usaha murninya. Namun, halangan-halangan tersebut dipandang Asiah Yusra sebagai cabaran kecil yang telah ditentukan Allah s.w.t. sebagai bukti betapa Allah s.w.t. mengurniakan cabaran tersebut hanya kepada hamba-Nya yang dikasihi.

Berputus asa seakan-akan tidak wujud dalam kamus hidupnya. Begitulah tingginya tahap keimanan serta kecekalan gadis dari Taman Islam ini. Lagaknya seakan-akan pahlawan silam terunggul Solahuddin Al-Ayyubi. Imtisal, Hana, Laiyyinul Harir, Muslimah (Christine), Wildan dan Aisya Bazella ditaklukinya dengan senjata halaqoh beserta keikhlsan yang menggunung dengan harapan sahabat-sahabatnya itu dapat bergerak seiring dengannya ke jalan yang diredhai.

Setiap dari mereka mempunyai masalah yang tersendiri. Imtisal dengan tragedi keluarga yang tak berkesudahan, Hana pula merupakan mangsa keadaan apabila dijodohkan dengan pemuda yang bukan menjadi pilihan hatinya manakala Layyinul Harrir pula hanyut dalam arus percintaan sesama insan yang tidak menjanjikan sebarang kebaikan yang hakiki.

Wildan (adik Imtisal) pula merupakan anak gadis yang sering memberontak dek kerana latar belakang keluarganya yang porak peranda manakala Muslimah (Christine) dengan pegangan Kristian yang menebal dan sentiasa menyampaikan ajaran pegangannya dengan cara yang tersendiri. Aisya Bazella pula adalah anak gadis kota yang pengisian hidupnya hanyalah dipenuhi dengan maksiat dan akhirnya terkulai layu di pangkuan haiwan jantan bertopengkan manusia.

Walaupun sahabat-sahabatnya itu hadir dari latar-belakang yang berbeza dan penuh pancaroba, Asiah Yusra tidak pernah menganggap mereka sebagai satu beban yang menyusahkan. Sebaliknya, dia percaya dengan proses tarbiah yang berkesan, mereka bukan sahaja boleh diubah, tetapi juga juga berpotensi untuk menjadi penyambung usahanya dalam menyebarkan dakwah Islamiyyah kepada mereka yang memerlukannya.

Ketika gigih menyebarkan dakwah, Asiah Yusra yang sentiasa mendapat sumber inspirasi dari sahabat sejatinya Elya Khadeeja, didatangi satu lagi cabaran duniawi apabila dirinya mendapat perhatian Umar al-Mujahid dan al-Banna, dua pemuda soleh yang juga berasal dari Taman Islam.

Namun, berkat keimanan yang tinggi serta kepercayaan yang menyeluruh bahawa hanya Allah s.w.t. sahaja yang wajar dicintai, Asiah Yusra tetap meneruskan usahanya dalam bidang tarbiah di samping bertawakkal serta menyerahkan sepenuhnya kepada yang Esa agar dianugerahkan pasangan hidup yang boleh membawanya ke jalan Allah s.w.t.

Adakah usaha tarbiahnya akan berhasil? Bagaimanakah kesudahan hidupnya? Siapakah yang telah ditentukan Illahi untuk menjadi pasangan hidup Asiah Yusra? Al-Banna atau Umar al-Mujahid? Segalanya pasti terjawab sekiranya anda membaca novel sulung keluaran Telaga Biru Sdn. Bhd. berjudul Tautan hati.

Novel hasil karya novelis Sayembara Novel Remaja Jubli Emas DBP 2006, Fatimah Syarha Mohd ini mengisahkan kehidupan gadis istimewa, Asiah Yusra yang sentiasa meletakkan dakwah Islamiah sebagai nadi kehidupannya. Ramai di antara rakan-rakannya yang tertarik dengan keperibadiannya yang tinggi. Keistimewaan novel ini bukan sahaja terletak pada jalan ceritanya yang menarik, tetapi juga kebolehan penulis untuk menerangkan isu-isu yang sering dipandang remeh oleh masyarakat kita seperti isu bertudung labuh, kaedah pergaulan di antara muhrim yang dituntut Islam, soal psikologi dan sebagainya. Segala penerangan tersebut telah berjaya disampaikan dengan penuh hikmah dan anda yang membacanya pasti tersenyum puas setelah selesai membaca novel ini.
| edit post
Reactions: 
9 Responses
  1. najmee Says:

    assalamualaikum...
    ALhamdulillah..
    selesai sudah saya membaca novel ni...
    saya berharap sangat dapat berkongsi denga. teman teman utk berkongsi pandangan tentang Novel ini..
    anda boleh mengubungi saya melalui email.. najmee83@hotmail.com...


  2. telaga hijau Says:

    salam
    kat mana saya nak dapatkan senarai penuh buku-buku kelauaran telaga biru. Saya dah masuk ke telagabiru.net tapi tak banyak buku yang disenaraikan..

    tq


  3. achmedarwish Says:

    salam.....

    mcm mana untuk saya dapatkan senarai buku keluaran telaga biru kerana buku keluaran telaga biru menarik minat saya boleh emailkan kepada saya di fly_darwish@hotmail.com


  4. achmedarwish Says:

    salam.....

    mcm mana untuk saya dapatkan senarai buku keluaran telaga biru kerana buku keluaran telaga biru menarik minat saya boleh emailkan kepada saya di fly_darwish@hotmail.com


  5. Alhamdulillah....hamba jua dah pernah habiskan baca novel "Tautan Hati", dan hati hamba semakin tertaut untuk terus membaca novel ni buat kesekian kalinya... banyak pengajaran yang dapat hamba pelajari melalui novel ni... Teringin bangat hamba nak bertemu dengan penulisnya (Kak Fatimah Syarha)... sbb dalam banyak2 novel yang pernah hamba baca, novel Tautan Hati ja yg berjaya bertaut di Hati ni... hehe


  6. wat Says:

    mcmne saya nak dptkan nvel tautan hati??ade lgi jual?sy duduk dtemerloh pahang..mne tempat trdekat??ato ape care pling sng nak dapat??sesape tlg..ape2,,emel saya kat watsahir@yahoo.com


  7. Anonymous Says:

    assalamualaikum..
    alhamdulillah..selepas membaca novel ini sy byk berubah..novel ini betul2..menarik dan sgt bagus untuk di baca..:)


  8. nukilan hanis Says:

    buku nie mmg mengandungi byk hikmah dan pengajaran buat si penbaca. klbhan wtk utama dlm menyampaikan dakwah amat berkesan dan wjr dicntohi oleh umat islam. sy terutama,mmg terpengaruh dgn keterampilan watak tersebut, alhamdulillah. bku ini amat membuka minda sy, kerana menerusi perjalinan ukhuwah yang diceritakan tdk tercetus dek akal fikiran sy bhw wjud perjalinan yang begitu indah dan blh sy rmskan di cni ibarat 'indahnya ukhuwah berbau syurga'. bku ini amat sesuai di bca oleh smua lapisan masyarakat tanpa mengira status, kaum dan usia. dan wajar juga seandainya diterbitkan drama ttg buku ini supaya ia dpt dijadikan pedoman dan pengajaran buat penonton tidak kira umat islam atau mna2 umat yg dahagakan agama islam yang indah ini...


  9. cikgadis Says:

    salam..
    boleh ke nak beli novel ini secara online kerana di tempat saya agak sukar mendapatkan buku ini..
    ape2 respon boleh berhubung dengan saya di
    agnessdaniella178@yahoo.com.my